2 آوریل 2024 - یک مطالعه که اخیراً در ژورنال eClinicalMedicine منتشر شده است، ارتباط بین یک بار سقط جنین خود به خودی قبلی و افزایش احتمال دیابت بارداری را نشان داده است، چنین ارتباطی برای پره اکلامپسی مشاهده نشد. اما این مطالعه افزایش خطر ابتلا به پره اکلامپسی را در بارداری بعدی در زنانی که سقط مکرر جنین را تجربه کرده اند، نشان داد.

محققان دانشگاه Curtin، ارتباط بین سقط جنین و افزایش خطر ابتلا به عوارض دیابت بارداری و اختلالات مربوط به فشار خون بالا را در بارداری های بعدی بررسی کردند. محققان دانشکده بهداشت جمعیت کرتین، 52 مطالعه را که شامل بیش از 4 میلیون بارداری در 22 کشور بود، تجزیه و تحلیل کردند تا تأثیرات سقط جنین خودبخودی یا عمدی، و سقط های مکرر (بیش از دو سقط متوالی) را بر بارداری های بعدی بررسی کنند.

این مطالعه خطرات سلامتی متفاوتی را برای هر گروه نشان داد.

افرادی که سقط جنین خودبخودی را تجربه کرده بودند، 44 درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت بارداری در بارداری های بعدی بودند، اما تنها 6 درصد بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا در حاملگی های بعدی بودند.

برعکس، خطر ابتلا به دیابت حاملگی در زنانی که سقط مکرر حاملگی را تجربه کرده بودند، افزایش نیافت، اما احتمال ابتلا به پره اکلامپسی، یک عارضه بالقوه خطرناک که با فشار خون بالا در حاملگی های بعدی مشخص می شود، 37 درصد افزایش داشت.

هیچ مدرکی دال بر ارتباط سقط جنین با دیابت یا فشار خون بالا، چه در دوران بارداری و چه در خارج از آن، وجود نداشت.

دکترJennifer Dunne ، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: ایجاد ارتباط بین از دست دادن بارداری، دیابت و فشار خون بالا می‌تواند تأثیر گسترده‌ای داشته باشد. سقط جنین در 15 تا 25 درصد از تمام حاملگی ها رخ می دهد - که حدود 23 میلیون بارداری در سال در جهان است. دیابت بارداری و اختلالات فشار خون بالا در بارداری می تواند باعث انواع مشکلات سلامتی مهم شود؛ درک رابطه بین سقط جنین و عوارض آن در بارداری های بعدی می تواند راه های جدیدی را برای کاهش خطرات یا احتمالاً جلوگیری از پیشرفت این شرایط نشان دهد.

تحقیقات بیشتر در مورد ارتباطات بیولوژیکی بین از دست دادن بارداری و مسائل بعدی سلامت ممکن است اهداف جدیدی را برای توسعه ی درمان‌ها ارائه دهد.

دکتر Dunne، گفت: این مطالعه اطلاعاتی را به آنچه قبلاً در مورد عوارض بارداری و سلامتی در مراحل بعدی زندگی حتی فراتر از بارداری شناخته شده بود، اضافه کرد.

او افزود: دانستن این که سقط جنین می تواند منجر به این گونه عوارض بارداری شود، در آینده مهم است، زیرا مطالعات قبلی ارتباط این گونه عوارض بارداری را با خطر بالاتر ابتلا زنان به بیماری های قلبی در مراحل بعدی زندگی، نشان داده اند.

این مطالعه با روشن کردن اثرات درازمدت سقط جنین و از دست دادن های مکرر حاملگی، راه را برای بهبود استراتژی‌های مراقبت‌های بهداشتی، تحقیقات و حمایت از زنانی که تحت تأثیر قرار می‌گیرند، هموار می‌کند و نتایج را برای والدین و نوزادان در بارداری‌های آینده بهبود می بخشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/obstetrics-gynaecology/news/miscarriages-tied-to-increased-risk-of-gestational-diabetes-and-high-bp-related-disorders-in-later-pregnancies-study-126597